Förklaringar
till varför vi beter oss som vi gör

 
  • Erfarenheter från barndomen har gett oss övertygelser som vi inte känner till men som styrs oss.
  • Övertygelserna är omedvetna och styr våra tankar, känslor och beteenden
  • Tankarna har ett samband med våra övertygelser.
  • Känslor väcks av de tankar vi har.
  • Beteenden styrs av de tankar och känslor vi har. 
  • Konsekvenserna är positiva på kort sikt eller inte tillräckligt negativa för att vi ska vilja förändra beteendet.
  • Okunskap vad gäller tankar, känslor och beteenden gör att vi inte vet hur vi kan förändra och hantera dem.
     

Vad kan få oss att ändra beteende?

  • Vi ser vilka konsekvenser vårt beteende får på kort sikt och på lång sikt.
  • Vi skaffar oss kunskap och börjar iaktta våra egna tankar, känslor och beteenden. Vi blir en iakttagare av oss själva.
  • Vi tar reda på vilka erfarenheter vi hade före 7 års ålder. Hände något traumatiskt eller något svårt som pågick dagligen?
  • Vi avslöjar våra övertygelser som vi fick med oss på grund av dessa erfarenheter. Därmed kan vi också förändra dem.
  • Vi tar känslomässig kontakt med vårt inre barn som då får en möjlighet att uttrycka sina känslor. Ett behov hen har utifrån att hen inte har blivit sedd, hörd och förstådd. 
  • Vi väljer att göra det vi mår bra av! Vi fyller "vår kopp" med det som känns bra. Miljö,  aktiviteter och människor som fyller på. 

Vi kan välja tankar, känslor och beteenden

Samma beteende uppfattas olika beroende på vilken känsla vi själva är i. När vi mår bra så kan vi ha överseende med ett negativt beteende, vi kan "översätta" det till något neutralt. Känns den andras beteende kränkande så kan vi må bra av att säga ifrån på ett ärligt och tydligt sätt. När vi själva beter oss kränkande kan vi reagera med att känna skuld och skam. Att då förstå varför vi beter oss som vi gör har stor betydelse. 

Är det här något välkänt för dig eller känns det nytt att tankar och känslor bestämmer vad vi gör och hur vi gör det. 


 

Vad förväntningar kan göra med oss är spännande. Exemplet med läraren som övertog en klass och fick veta att Kalle och Stina var de duktigaste i klassen och förväntningarna slog in, de kom att prestera bäst. När läsåret var slut fick läraren veta att Kalle och Stina var de som presterat sämst under tidigare läsår. Läraren hade med sina förväntningar = sina tankar, känslor och beteenden (som upplevdes av eleverna genom lärarens energi, röst och kroppsspråk) skapat den miljö eleverna behövde. 

Det här stämmer även på oss själva.  Vilka förväntningar har du på dig själv?